Pl@ntNet ve výuce: žáci určují rostliny pomocí umělé inteligence
Intuitivní aplikace Pl@ntNet ukazuje, že moderní technologie mohou být přístupné všem. Během terénní výuky jsme si ověřili, že určování rostlin pomocí AI zvládají i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – a učí se přitom s nadšením.
Umělá inteligence v terénní výuce: žáci určovali rostliny pomocí aplikace Pl@ntNet
Při výuce stále více využíváme moderní technologie a umělá inteligence je pro rozvoj digitálních kompetencí žáků přirozenou součástí. V rámci přírodovědných předmětů jsme tentokrát pracovali s metodickým materiálem „Rostliny kolem nás“, ve kterém jsme ověřovali možnosti aplikace Pl@ntNet pro určování rostlin v terénu. Opírali jsme se přitom o doporučení z metodických materiálů Evy Nečasové a Ivy Loužecké dostupných na stránkách kurikulum.aidetem.cz.
K práci jsme využili prezentaci připravenou v Canvě a pracovní list určený k zaznamenávání výsledků. Aplikace Pl@ntNet se osvědčila – je intuitivní, vizuálně přehledná a vhodná také pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Díky jednoduchému ovládání, jasné zpětné vazbě a možnosti pracovat s reálnými fotografiemi ji zvládají používat i žáci, kteří potřebují větší míru podpory nebo názornosti.
V podzimním období určujeme převážně stromy podle listů, ale podařilo se nám najít i několik kvetoucích rostlin, například řebříček obecný nebo hluchavku bílou. Pro porovnání jsme vyzkoušeli také Google Lens, který dosahuje podobných výsledků. Pro výuku přírodopisu však zůstává naší volbou číslo jedna Pl@ntNet.
Tato preference souvisí i s našimi dlouhodobými zkušenostmi. Už v roce 2017 jsme aplikaci testovali jako pilotní škola v rámci projektu „Tajný život města“ pod vedením koordinátorky EVVO Aleny Vožehové. Cílem projektu bylo "naplnit" databázi rostlin vyskytujících se v ČR. Od té doby prošla výraznou proměnou – získala nový, přehlednější design, vylepšené algoritmy založené na hlubokém učení a také funkci geolokace, která zpřesňuje určování druhů.
Je zřejmé, že využití umělé inteligence v přírodovědě přináší žákům skutečný užitek. Učení se díky technologiím stává zajímavějším, interaktivnějším a podporuje rozvoj digitálních dovedností všech žáků včetně těch, kteří potřebují speciální pedagogickou podporu.
Ludvík Vožeh s využitím ChatGPT 5.1